Monday 2 April 2012

Hadith 6 : Sikap Rasulullah SAW Terhadap Orang Yang Meminta Jawatan


حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ سَعِيدٍ وَمُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمٍ وَاللَّفْظُ لِابْنِ حَاتِمٍ قَالَا حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ الْقَطَّانُ حَدَّثَنَا قُرَّةُ بْنُ خَالِدٍ حَدَّثَنَا حُمَيْدُ بْنُ هِلَالٍ حَدَّثَنِي أَبُو بُرْدَةَ قَالَ قَالَ أَبُو مُوسَى أَقْبَلْتُ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَعِي رَجُلَانِ مِنْ الْأَشْعَرِيِّينَ أَحَدُهُمَا عَنْ يَمِينِي وَالْآخَرُ عَنْ يَسَارِي فَكِلَاهُمَا سَأَلَ الْعَمَلَ وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَسْتَاكُ فَقَالَ مَا تَقُولُ يَا أَبَا مُوسَى أَوْ يَا عَبْدَ اللَّهِ بْنَ قَيْسٍ قَالَ فَقُلْتُ وَالَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ مَا أَطْلَعَانِي عَلَى مَا فِي أَنْفُسِهِمَا وَمَا شَعَرْتُ أَنَّهُمَا يَطْلُبَانِ الْعَمَلَ قَالَ وَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى سِوَاكِهِ تَحْتَ شَفَتِهِ وَقَدْ قَلَصَتْ فَقَالَ لَنْ أَوْ لَا نَسْتَعْمِلُ عَلَى عَمَلِنَا مَنْ أَرَادَهُ وَلَكِنْ اذْهَبْ أَنْتَ يَا أَبَا مُوسَى أَوْ يَا عَبْدَ اللَّهِ بْنَ قَيْسٍ فَبَعَثَهُ عَلَى الْيَمَنِ ثُمَّ أَتْبَعَهُ مُعَاذَ بْنَ جَبَلٍ فَلَمَّا قَدِمَ عَلَيْهِ قَالَ انْزِلْ وَأَلْقَى لَهُ وِسَادَةً وَإِذَا رَجُلٌ عِنْدَهُ مُوثَقٌ قَالَ مَا هَذَا قَالَ هَذَا كَانَ يَهُودِيًّا فَأَسْلَمَ ثُمَّ رَاجَعَ دِينَهُ دِينَ السَّوْءِ فَتَهَوَّدَ قَالَ لَا أَجْلِسُ حَتَّى يُقْتَلَ قَضَاءُ اللَّهِ وَرَسُولِهِ فَقَالَ اجْلِسْ نَعَمْ قَالَ لَا أَجْلِسُ حَتَّى يُقْتَلَ قَضَاءُ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَأَمَرَ بِهِ فَقُتِلَ ثُمَّ تَذَاكَرَا الْقِيَامَ مِنْ اللَّيْلِ فَقَالَ أَحَدُهُمَا مُعَاذٌ أَمَّا أَنَا فَأَنَامُ وَأَقُومُ وَأَرْجُو فِي نَوْمَتِي مَا أَرْجُو فِي قَوْمَتِي
Maksudnya : cUbaidillah bin Sacid dan Muhammad bin Hatim telah menceritakan kepada kami  dan ini adalah lafaz Ibn Hatim, keduanya berkata, Yahya bin Sacid  al-Qattan telah menceritakan kepada kami, Qurrah bin Khalid telah menceritakan kepada kami, Humaid bin Hilal telah menceritakan kepada kami, Abu Burdah telah menceritakan kepadaku, dia berkata, Abu Musa berkata, “Saya menemui Nabi SAW bersama dengan dua orang daripada Bani al-Asycariyin, seorang berada di sebelah kananku dan seorang lagi di sebelah kiriku. Keduanya meminta supaya diberikan jawatan, sementara saat itu baginda sedang bersiwak. Lalu baginda bersabda: Wahai Aba Musa, atau cAbd Allah bin Qais, bagaimana menurutmu mengenai hal ini? 

Abu Musa berkata, Saya menjawab, Demi dhat yang mengutusmu dengan kebenaran, sesungguhnya saya tidak tahu apa yang ada dalam hati mereka berdua, dan saya tidak menduga bahawa mereka berdua akan meminta jawatan dari tuan wahai Rasulallah. Abu Musa berkata, Seakan-akan saya melihat siwak baginda yang sudah lama berada di bawah bibirnya. Kemudian baginda bersabda: Ketahuilah, sesungguhnya saya tidak akan memberikan jawatan kepada orang yang menginginkannya, sekarang pergilah kamu wahai Abu Musa atau cAbd Allah bin Qais! Akhirnya beliau mengutusnya ke negeri Yaman diikuti oleh Mucadh bin Jabal.

Ketika Mucadh menemui Abu Musa, maka - sambil memberikan bantal kepadanya - Abu Musa berkata, Silakan duduk! Ketika hendak duduk, Mucadh bin Jabal melihat seorang lelaki yang terikat, lalu Mucadh berkata, Siapakah lelaki ini? Abu Musa menjawab, Dahulunya dia seorang Yahudi yang telah memeluk Islam, tetapi setelah itu dia kembali kepada agamanya semula, iaitu agama Yahudi. Mucadh langsung berkata, Saya tidak akan duduk sebelum orang ini dibunuh sesuai dengan ketentuan hukum Allah dan rasul-Nya. 

Abu Musa berkata, Duduklah dulu. Mucadh menjawab, Saya tidak akan duduk sebelum orang ini dibunuh sesuai dengan ketentuan hukum Allah dan rasul-Nya. Abu Musa tetap berkata, Duduklah terlebih dahulu. Mucadh tetap bersikeras menjawab, Saya tidak akan duduk sebelum orang ini dibunuh sesuai dengan ketentuan hukum Allah dan rasul-Nya hingga ia mengulanginya sebanyak tiga kali. Akhirnya Abu Musa memerintahkan supaya lelaki Yahudi itu dibunuh, kemudian mereka saling ingat-mengingati untuk selalu melakukan solat malam. Salah seorang daripada keduanya, iaitu Mucadh berkata, Kalau saya sendiri tetap akan tidur dan juga akan melaksanakan solat, saya berharap agar dalam tidurku ini saya akan memperoleh pahala yang sama seperti saya melakukan solat”. [1]

6.1       Makna Seerti

Bil
Kalimah
Makna Seerti
1.
أَطْلَعَانِي
Sesuatu perkara yang diketahui.[2]
2.
شَعَرْتُ
Menduga, menyangka dan mengetahui.[3] 
3.
قَلَصَتْ
Mengangkat dan mencabut.[4]
4.
وِسَادَة
Pelapik, Bantal.[5]
5.
مُوثَقٌ
Terikat.[6]
6.
فَتَهَوَّد
Kembali kepada agama Yahudi (Murtad)

6.2       Sharh al-Hadith

Hadith ini menjelaskan kepada kita tentang sikap Rasulullah SAW yang tegas di dalam perkara-perkara yang melibatkan kemaslahatan umat Islam. Jawatan itu bukanlah suatu kelebihan untuk dimegah-megahkan, bahkan merupakan ujian dan amanah yang perlu dipertanggungjawabkan dihadapan nanti. Jika amanah tersebut dilaksanakan dengan baik, mereka akan memperoleh ganjaran yang baik disisi Allah. Jika sebaliknya amanah dikhianati, mereka akan mendapat balasan menurut apa yang mereka kerjakan.

              Pekerjaan merupakan sesuatu yang sangat diperlukan oleh manusia untuk meneruskan kehidupan mereka sebagai makhluk yang hidup secara bermasyarakat. Manusia dituntut supaya mencari pekerjaan yang halal dan sesuai dengan kepakaran yang dimiliki. Namun, terdapat juga dalam kalangan manusia yang sanggup melakukan pekerjaan yang salah dan keji untuk meneruskan kelangsungan hidup mereka di dunia ini.

            Selain itu, Islam mengambil berat tentang proses awal sebelum mendapatkan sesuatu jawatan atau pekerjaan. Hal ini demikian kerana, proses ini memberi kesan jangka masa panjang terhadap prospek pekerjaan serta memberi impak yang besar terhadap seseorang pekerja. Justeru, Nabi SAW mengajar umatnya supaya tidak meminta-minta jawataan serta pengaruh kerana dibimbangi akan memberi kesan negatif terhadap pekerja dan majikan.

6.3       Pengajaran Hadith

1. Seseorang yang meminta sesuatu jawatan di dalam apa-apa jenis pekerjaan tidak sepatutnya diberikan jawatan tersebut.

2. Sikap rakus dan tamak terhadap pangkat dan jawatan merupakan sikap yang perlu dihindari oleh semua umat Islam demi melahirkan masyarakat yang berkualiti dan harmoni.

3. Seseorang Muslim hendaklah menunjukkan akhlak terpuji walau dimana sahaja mereka berada dan di dalam semua situasi  


[1]Hadith Riwayat Muslim, Kitab al-Imarah, Bab Larangan Meminta-minta Jawatan dan Rakus Terhadapnya, Hadith no.3403
[2] Ibn Manzur, Lisan al-Arab, t.th, Qahirah : Dar al-Macarif, bab al-Ta’, jil.30, hlm.2690
[3] Lisan al-Arab, t.th, jil.26, hlm.2273
[4] Lisan al-Arab, t.th, jil.42, hlm.3721
[5] Lisan al-Arab, t.th, jil.54, hlm.4830
[6] Lisan al-Arab, t.th, jil.53, hlm.4764

No comments:

Post a Comment