حَدَّثَنَا عُبَيْدُ
اللَّهِ بْنُ سَعِيدٍ وَمُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمٍ وَاللَّفْظُ لِابْنِ حَاتِمٍ
قَالَا حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ الْقَطَّانُ حَدَّثَنَا قُرَّةُ بْنُ
خَالِدٍ حَدَّثَنَا حُمَيْدُ بْنُ هِلَالٍ حَدَّثَنِي أَبُو بُرْدَةَ قَالَ قَالَ
أَبُو مُوسَى أَقْبَلْتُ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَعِي رَجُلَانِ مِنْ الْأَشْعَرِيِّينَ أَحَدُهُمَا
عَنْ يَمِينِي وَالْآخَرُ عَنْ يَسَارِي فَكِلَاهُمَا سَأَلَ الْعَمَلَ
وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَسْتَاكُ فَقَالَ مَا تَقُولُ
يَا أَبَا مُوسَى أَوْ يَا عَبْدَ اللَّهِ بْنَ قَيْسٍ قَالَ فَقُلْتُ وَالَّذِي
بَعَثَكَ بِالْحَقِّ مَا أَطْلَعَانِي عَلَى مَا فِي أَنْفُسِهِمَا وَمَا شَعَرْتُ
أَنَّهُمَا يَطْلُبَانِ الْعَمَلَ قَالَ وَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى سِوَاكِهِ
تَحْتَ شَفَتِهِ وَقَدْ قَلَصَتْ فَقَالَ لَنْ أَوْ لَا نَسْتَعْمِلُ عَلَى
عَمَلِنَا مَنْ أَرَادَهُ وَلَكِنْ اذْهَبْ أَنْتَ يَا أَبَا مُوسَى أَوْ يَا
عَبْدَ اللَّهِ بْنَ قَيْسٍ فَبَعَثَهُ عَلَى الْيَمَنِ ثُمَّ أَتْبَعَهُ مُعَاذَ
بْنَ جَبَلٍ فَلَمَّا قَدِمَ عَلَيْهِ قَالَ انْزِلْ وَأَلْقَى لَهُ وِسَادَةً
وَإِذَا رَجُلٌ عِنْدَهُ مُوثَقٌ قَالَ مَا هَذَا قَالَ هَذَا كَانَ يَهُودِيًّا فَأَسْلَمَ
ثُمَّ رَاجَعَ دِينَهُ دِينَ السَّوْءِ فَتَهَوَّدَ قَالَ لَا أَجْلِسُ حَتَّى
يُقْتَلَ قَضَاءُ اللَّهِ وَرَسُولِهِ فَقَالَ اجْلِسْ نَعَمْ قَالَ لَا أَجْلِسُ
حَتَّى يُقْتَلَ قَضَاءُ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَأَمَرَ بِهِ
فَقُتِلَ ثُمَّ تَذَاكَرَا الْقِيَامَ مِنْ اللَّيْلِ فَقَالَ أَحَدُهُمَا مُعَاذٌ
أَمَّا أَنَا فَأَنَامُ وَأَقُومُ وَأَرْجُو فِي نَوْمَتِي مَا أَرْجُو فِي
قَوْمَتِي
Maksudnya : cUbaidillah
bin Sacid dan Muhammad bin Hatim telah menceritakan kepada kami dan ini adalah lafaz Ibn Hatim,
keduanya berkata, Yahya bin Sacid
al-Qattan telah menceritakan kepada kami, Qurrah bin Khalid telah menceritakan kepada kami, Humaid bin Hilal telah menceritakan kepada kami, Abu Burdah telah menceritakan kepadaku, dia
berkata, Abu
Musa
berkata, “Saya menemui Nabi SAW
bersama dengan dua orang daripada Bani al-Asycariyin, seorang berada di sebelah kananku dan seorang
lagi di sebelah kiriku. Keduanya meminta supaya diberikan jawatan, sementara
saat itu baginda sedang bersiwak. Lalu baginda bersabda: Wahai Aba Musa, atau cAbd Allah bin Qais, bagaimana
menurutmu mengenai hal ini?
Abu Musa berkata, Saya menjawab, Demi dhat yang mengutusmu dengan kebenaran, sesungguhnya
saya tidak tahu apa yang ada dalam hati mereka berdua, dan saya tidak menduga
bahawa mereka berdua akan meminta jawatan dari tuan wahai Rasulallah. Abu Musa berkata, Seakan-akan saya melihat siwak baginda
yang sudah lama berada di bawah bibirnya. Kemudian
baginda bersabda: Ketahuilah,
sesungguhnya saya tidak akan memberikan jawatan kepada orang yang
menginginkannya, sekarang pergilah kamu wahai Abu Musa atau cAbd Allah bin Qais! Akhirnya beliau mengutusnya ke negeri
Yaman diikuti oleh Mucadh bin Jabal.
Ketika Mucadh
menemui Abu Musa, maka - sambil memberikan bantal kepadanya - Abu
Musa
berkata, Silakan duduk! Ketika hendak duduk, Mucadh
bin Jabal melihat seorang lelaki yang terikat, lalu Mucadh
berkata, Siapakah lelaki ini? Abu Musa menjawab, Dahulunya dia seorang Yahudi yang telah
memeluk Islam, tetapi setelah itu dia kembali kepada agamanya semula, iaitu agama
Yahudi. Mucadh
langsung berkata, Saya tidak akan
duduk sebelum orang ini dibunuh sesuai dengan ketentuan hukum Allah dan
rasul-Nya.
Abu Musa berkata, Duduklah
dulu. Mucadh
menjawab, Saya tidak akan duduk
sebelum orang ini dibunuh sesuai dengan ketentuan hukum Allah dan rasul-Nya. Abu Musa tetap berkata, Duduklah
terlebih dahulu. Mucadh
tetap bersikeras menjawab, Saya
tidak akan duduk sebelum orang ini dibunuh sesuai dengan ketentuan hukum Allah
dan rasul-Nya hingga ia mengulanginya sebanyak tiga kali. Akhirnya Abu
Musa
memerintahkan supaya lelaki Yahudi itu dibunuh, kemudian mereka saling
ingat-mengingati untuk selalu melakukan solat malam. Salah seorang daripada
keduanya, iaitu Mucadh berkata, Kalau
saya sendiri tetap akan tidur dan juga akan melaksanakan solat, saya berharap agar
dalam tidurku ini saya akan memperoleh pahala yang sama seperti saya melakukan
solat”. [1]
6.1 Makna Seerti
Bil
|
Kalimah
|
Makna Seerti
|
1.
|
أَطْلَعَانِي
|
Sesuatu perkara yang diketahui.[2]
|
2.
|
شَعَرْتُ
|
Menduga, menyangka dan mengetahui.[3]
|
3.
|
قَلَصَتْ
|
Mengangkat dan mencabut.[4]
|
4.
|
وِسَادَة
|
Pelapik, Bantal.[5]
|
5.
|
مُوثَقٌ
|
Terikat.[6]
|
6.
|
فَتَهَوَّد
|
Kembali kepada agama Yahudi (Murtad)
|
6.2 Sharh al-Hadith
Hadith ini
menjelaskan kepada kita tentang sikap Rasulullah SAW yang tegas di dalam
perkara-perkara yang melibatkan kemaslahatan umat Islam. Jawatan itu
bukanlah suatu kelebihan untuk dimegah-megahkan, bahkan merupakan ujian dan
amanah yang perlu dipertanggungjawabkan dihadapan nanti. Jika amanah tersebut
dilaksanakan dengan baik, mereka akan memperoleh ganjaran yang baik disisi
Allah. Jika sebaliknya amanah dikhianati, mereka akan mendapat balasan menurut
apa yang mereka kerjakan.
Pekerjaan merupakan sesuatu yang sangat
diperlukan oleh manusia untuk meneruskan kehidupan mereka sebagai makhluk yang
hidup secara bermasyarakat. Manusia dituntut supaya mencari pekerjaan yang
halal dan sesuai dengan kepakaran yang dimiliki. Namun, terdapat juga dalam
kalangan manusia yang sanggup melakukan pekerjaan yang salah dan keji untuk
meneruskan kelangsungan hidup mereka di dunia ini.
Selain itu, Islam
mengambil berat tentang proses awal sebelum mendapatkan sesuatu jawatan atau
pekerjaan. Hal ini demikian kerana, proses ini memberi kesan jangka masa
panjang terhadap prospek pekerjaan serta memberi impak yang besar terhadap
seseorang pekerja. Justeru, Nabi SAW mengajar umatnya supaya tidak
meminta-minta jawataan serta pengaruh kerana dibimbangi akan memberi kesan
negatif terhadap pekerja dan majikan.
6.3 Pengajaran Hadith
1. Seseorang yang meminta sesuatu jawatan di dalam apa-apa jenis
pekerjaan tidak sepatutnya diberikan jawatan tersebut.
2. Sikap rakus dan tamak terhadap pangkat dan jawatan merupakan
sikap yang perlu dihindari oleh semua umat Islam demi melahirkan masyarakat
yang berkualiti dan harmoni.
3. Seseorang Muslim hendaklah menunjukkan akhlak terpuji walau
dimana sahaja mereka berada dan di dalam semua situasi
[1]Hadith Riwayat Muslim, Kitab al-Imarah, Bab
Larangan Meminta-minta Jawatan dan Rakus Terhadapnya, Hadith no.3403
No comments:
Post a Comment