حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى وَمُحَمَّدُ بْنُ
بَشَّارٍ قَالَا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ قَالَ سَمِعْتُ
قَتَادَةَ يُحَدِّثُ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ عَنْ أُسَيْدِ بْنِ حُضَيْرٍ أَنَّ
رَجُلًا مِنْ الْأَنْصَارِ خَلَا بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَقَالَ أَلَا تَسْتَعْمِلُنِي كَمَا اسْتَعْمَلْتَ فُلَانًا فَقَالَ إِنَّكُمْ سَتَلْقَوْنَ
بَعْدِي أَثَرَةً فَاصْبِرُوا حَتَّى تَلْقَوْنِي عَلَى الْحَوْضِ و حَدَّثَنِي
يَحْيَى بْنُ حَبِيبٍ الْحَارِثِيُّ حَدَّثَنَا خَالِدٌ يَعْنِي ابْنَ الْحَارِثِ حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ بْنُ الْحَجَّاجِ عَنْ قَتَادَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَنَسًا يُحَدِّثُ عَنْ أُسَيْدِ
بْنِ حُضَيْرٍ أَنَّ رَجُلًا مِنْ الْأَنْصَارِ خَلَا بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمِثْلِهِ و حَدَّثَنِيهِ عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُعَاذٍ حَدَّثَنَا
أَبِي حَدَّثَنَا شُعْبَةُ بِهَذَا الْإِسْنَادِ وَلَمْ يَقُلْ خَلَا بِرَسُولِ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Maksudnya : Muhammad
bin al-Muthanna dan Muhammad
bin Bashhar telah
menceritakan kepada kami, keduanya
berkata bahawa Muhammad bin Ja'far telah
menceritakan kepada kami, Shu'bah telah
menceritakan kepada kami, dia berkata, saya pernah mendengar Qatadah
menceritakan daripada Anas bin Malik daripada Usaid bin Khudair
bahawa seorang lelaki Ansar menemui Rasulullah SAW seraya berkata : “Tidakkah
tuanku ingin mengangkatku menjadi pegawai sebagaimana tuanku mengangkat fulan
(menjadi pegawai)? Baginda
bersabda: “Sesungguhnya
sepeninggalanku kelak, kamu akan menjumpai (penguasa) yang mementingkan diri
sendiri. Maka sabarlah hingga kalian berjumpa denganku di telaga”. Yahya bin Habib al-Harithi telah menceritakan kepadaku, Khalid -iaitu Ibn al- Harith-
telah menceritakan kepada kami, Shu'bah
bin al-Hajjaj telah menceritakan kepada kami daripada Qatadah dia
berkata : Saya mendengar Anas bercerita daripada Usaid bin Khudair,
bahawa seorang lelaki Ansar menemui Rasulullah SAW sendirian…seperti hadith
di atas. Dan cUbaidullah bin Mucadh telah menceritakan kepadaku, ayahku telah
menceritakan kepada kami, Shu'bah telah menceritakan kepada kami dengan isnad ini, namun dia
tidak menyebutkan, Ia menemui
Rasulullah SAW sendirian.[1]
Makna Kalimah :
1.
أَثَرَة : Memuliakan diri sendiri serta melebihkan keperluan sendiri
2.
فَاصْبِرُوا : Lawan bagi cemas
3.
الْحَوْض : Telaga atau
Perigi
Huraian :
Rasulullah SAW menjelaskan kepada kita tentang keadaan yang akan
berlaku pada akhir zaman. Antaranya ialah seseorang pemimpin tidak lagi
menguruskan tampuk kepimpinannya dengan baik. Bahkan menggunakan peluang yang
ada untuk mengaut sebanyak mungkin kekayaan dan pangkat untuk kepentingan
individu atau kroni. Kepimpinan tidak lagi dilihat sebagai salah satu amanah
yang perlu dipikul untuk kepentingan masyarakat seluruhnya.
Hal ini demikian
kerana terdapat satu penyakit merbahaya yang muncul dalam kalangan manusia hari
ini ialah penyakit cintakan dunia dan takut mati (al-Wahn). Penyakit ini
muncul setelah ilmu agama tidak lagi diutamakan, amal islami dicop sebagai
ketinggalan zaman, gejala maksiat berleluasa yang akhirnya membawa manusia
kepada kelalaian hidup di dunia. Manusia berlumba-lumba mencari pangkat dan
kekayaan sehingga lupa tugas sebenar mereka sebagai seorang hamba kepada
penciptanya.
Sikap individualistik
sangat menebal di dalam diri sehingga membawa kepada pemujaan diri. Setiap
kesalahan yang dilakukan tidak boleh ditegur kerana akan melanggar hak
kebebasan mereka. Hal inilah yang terbawa-bawa apabila mereka memegang tampuk
pemerintahan sesebuah atau memegang mana-mana jawatan. Akhirnya, sistem
keadilan yang sebenar bertukar menjadi zalim serta merampas hak masyarakat berlaku
dengan berleluasa. Nabi SAW pernah ditanya tentang seorang pemimpin yang tidak menunaikan
tanggungjawab mereka. Lalu baginda bersabda :
“Dengarkan dan taatilah, sesungguhnya mereka akan
mempertanggung jawabkan atas semua perbuatan mereka sebagaimana kalian juga
akan mempertanggung jawabkan semua perbuatan kalian.” [2]
Juster, Nabi SAW
menyeru masyarakat supaya bersabar terhadap kezaliman yang dilakukan oleh
pemerintah. Hal ini tidak bermakna masyarakat harus berdiam diri menghadapi
kezaliman yang dilakukan oleh pemimpin, bahkan mereka sepatutnya menasihati
para pemimpin dengan cara yang bijaksana supaya mereka kembali mengamalkan
tuntutan-tuntutan Islam yang sebenar.
Pengajaran :
1.
Umat
Islam dituntut bersabar menghadapi pemerintah yang zalim
2.
Pemimpin
yang mementingkan diri sendiri tidak akan kekal lama dalam jawatan tersebut
3.
Nilai-nilai
Islam semakin terhakis apabila peristiwa kiamat hampir menjelang
No comments:
Post a Comment