حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى أَخْبَرَنَا الْمُغِيرَةُ
بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْحِزَامِيُّ عَنْ أَبِي الزِّنَادِ عَنْ الْأَعْرَجِ عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ
مَنْ أَطَاعَنِي فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَنْ يَعْصِنِي فَقَدْ عَصَى اللَّهَ وَمَنْ
يُطِعْ الْأَمِيرَ فَقَدْ أَطَاعَنِي وَمَنْ يَعْصِ الْأَمِيرَ فَقَدْ عَصَانِي و حَدَّثَنِيهِ
زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ أَبِي الزِّنَادِ بِهَذَا الْإِسْنَادِ
وَلَمْ يَذْكُرْ وَمَنْ يَعْصِ الْأَمِيرَ فَقَدْ عَصَانِي
Maksudnya : Yahya
bin Yahya
telah menceritakan kepada kami, al-Mughirah
bin cAbd al-Rahman al-Hizami telah mengabarkan kepada kami daripada Abi al-Zinad daripada al- A’raj daripada Abi Hurairah daripada
Nabi SAW, baginda bersabda: “Barangsiapa
mentaatiku sungguh dia telah mentaati Allah, dan barangsiapa bermaksiat
kepadaku maka dia telah bermaksiat kepada Allah. Barangsiapa mentaati seorang
pemimpin sungguh dia telah mentaatiku, dan siapa saja bermaksiat kepada seorang
pemimpin maka dia telah bermaksiat kepadaku”. Dan
Zuhair bin Harb telah
menceritakan kepadaku, Ibn cUyainah telah menceritakan kepada kami daripada Abi al-Zinad dengan
isnad ini, namun dia tidak menyebutkan, “Barangsiapa bermaksiat kepada
seorang pemimpin”.[1]
Dengar Dan Taat Ketika Susah dan Senang
و حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ مَنْصُورٍ وَقُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ
كِلَاهُمَا عَنْ يَعْقُوبَ قَالَ سَعِيدٌ حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ
عَنْ أَبِي حَازِمٍ عَنْ أَبِي صَالِحٍ السَّمَّانِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَيْكَ السَّمْعَ وَالطَّاعَةَ
فِي عُسْرِكَ وَيُسْرِكَ وَمَنْشَطِكَ وَمَكْرَهِكَ وَأَثَرَةٍ عَلَيْكَ
Maksudnya : Sacid
bin Mansur dan Qutaibah
bin Sacid telah menceritakan kepada kami daripada Ya’qub, Sacid
mengatakan : Ya’qub bin cAbd al-Rahman telah menceritakan kepada kami daripada Abi Hazim daripada Abi Salih al-Samman daripada Abi Hurairah dia
berkata, Rasulullah SAW bersabda: “Wajib bagi kalian untuk mendengar dan taat samada
dalam keadaan susah mahupun senang, dalam perkara yang disukai dan dibenci dan
biarpun merugikan kepentinganmu.”[2]
Taat Sekalipun Yang Memimpin Seorang Hamba Yang Cacat
و حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَعَبْدُ
اللَّهِ بْنُ بَرَّادٍ الْأَشْعَرِيُّ وَأَبُو كُرَيْبٍ قَالُوا حَدَّثَنَا ابْنُ إِدْرِيسَ
عَنْ شُعْبَةَ عَنْ أَبِي عِمْرَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الصَّامِتِ عَنْ أَبِي
ذَرٍّ قَالَ إِنَّ خَلِيلِي أَوْصَانِي أَنْ أَسْمَعَ وَأُطِيعَ وَإِنْ
كَانَ عَبْدًا مُجَدَّعَ الْأَطْرَافِ و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ ح و حَدَّثَنَا إِسْحَقُ أَخْبَرَنَا النَّضْرُ
بْنُ شُمَيْلٍ جَمِيعًا عَنْ شُعْبَةَ عَنْ أَبِي عِمْرَانَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ وَقَالَا
فِي الْحَدِيثِ عَبْدًا حَبَشِيًّا مُجَدَّعَ الْأَطْرَافِ و حَدَّثَنَاه عُبَيْدُ
اللَّهِ بْنُ مُعَاذٍ حَدَّثَنَا أَبِي حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ أَبِي عِمْرَانَ بِهَذَا
الْإِسْنَادِ كَمَا قَالَ ابْنُ إِدْرِيسَ عَبْدًا مُجَدَّعَ الْأَطْرَافِ
Maksudnya : Abu
Bakr bin Abi Shaibah, cAbdullah
bin Barrad
al-Ashcari dan Abu
Kuraib telah menceritakan kepada kami,
mereka berkata : Ibn Idris telah
menceritakan kepada kami daripada Shu'bah daripada Abi cImran daripada cAbdullah bin Samit daripada Abi Dhar berkata
: “Sesungguhnya kekasihku
(Rasulullah) berwasiat kepadaku untuk selalu mendengar dan taat walaupun
terhadap hamba yang cacat sebahagian anggota badannya”. Muhammad bin Bashar telah
menceritakan kepada kami, Muhammad bin Ja’far telah menceritakan kepada kami.
(dalam jalur lain disebutkan) Ishaq telah
menceritakan kepada kami, al-Nadr
bin Shumail telah mengabarkan
kepada kami, mereka semua telah meriwayatkan daripada Shu'bah daripada Abi cImran dengan
isnad ini, dan dia menyebutkan dalam hadithnya, “Seorang hamba Habsyi
yang cacat sebahagian anggota badannya”.
cUbaidullah bin Mucadh telah
menceritakan kepada kami, ayahku (Mucadh)
telah menceritakan kepada kami, Shu’bah telah menceritakan kepada kami daripada Abi cImran dengan
isnad ini, sebagaimana perkataan Ibn Idris ,
iaitu, “Seorang hamba yang cacat
sebahagian anggota badannya”.[3]
Tidak Ada Ketaatan Dalam Perkara Maksiat Kepada Allah
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى وَابْنُ بَشَّارٍ
وَاللَّفْظُ لِابْنِ الْمُثَنَّى قَالَا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ عَنْ زُبَيْدٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ عُبَيْدَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ
عَنْ عَلِيٍّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
بَعَثَ جَيْشًا وَأَمَّرَ عَلَيْهِمْ رَجُلًا فَأَوْقَدَ نَارًا وَقَالَ ادْخُلُوهَا
فَأَرَادَ نَاسٌ أَنْ يَدْخُلُوهَا وَقَالَ الْآخَرُونَ إِنَّا قَدْ فَرَرْنَا مِنْهَا
فَذُكِرَ ذَلِكَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ لِلَّذِينَ
أَرَادُوا أَنْ يَدْخُلُوهَا لَوْ دَخَلْتُمُوهَا لَمْ تَزَالُوا فِيهَا إِلَى يَوْمِ
الْقِيَامَةِ وَقَالَ لِلْآخَرِينَ قَوْلًا حَسَنًا وَقَالَ لَا طَاعَةَ فِي مَعْصِيَةِ
اللَّهِ إِنَّمَا الطَّاعَةُ فِي الْمَعْرُوفِ
Maksudnya : Muhammad
bin Muthanna dan Ibn
Bashar telah menceritakan kepada kami (lafadznya dari Ibn Muthanna),
keduanya berkata : Muhammad bin Ja’far telah
menceritakan kepada kami, Shu’bah
telah menceritakan kepada kami daripada Zubaid daripada Sa’d bin cUbaidah daripada Abi cAbd al-Rahman daripada cAli berkata bahawa, “Rasulullah
SAW pernah mengirim suatu pasukan dan mengangkat seorang laki-laki menjadi
komandannya. Kemudian dia menyalakan api (unggun) seraya berkata : “Masuklah kalian ke dalam api tersebut”. Maka sebahagian anak buahnya (platon)
hendak masuk ke dalam api tersebut, sedangkan sebahagian anak buahnya yang lain
mengatakan : “Kita harus menjauhi
api tersebut”. Kemudian peristiwa
tersebut dilaporkan kepada Rasulullah SAW, lantas baginda bersabda kepada
orang-orang yang hendak melompat ke dalam api tersebut: “Sekiranya kalian masuk ke dalam api tersebut,
maka kalian akan sentiasa di dalamnya sehingga hari Kiamat”. Kemudian baginda berkata pula kepada
yang lain dengan lemah lembut dengan sabdanya: “Tidak ada ketaatan dalam kemaksiatan
kepada Allah, hanyasanya ketaatan itu di dalam kebajikan”.[4]
Makna Kalimah :
1.
أَطَاعَنِي : Berasal daripada kalimah طَاعَ – يطيع – طَاعةَ. Taat bermaksud menurut segala yang diperintahkan
2.
يَعْصِنِي : Maksiat bermaksud keluar daripada ketaatan
3.
مَنْشَطِكَ : Sesuatu yang menarik perhatian kamu
4.
مُجَدَّعَ الْأَطْرَافِ : Terputus sebahagian anggotanya iaitu hamba yang dipandang hina
5.
فَأَوْقَدَ : Memimpin
Huraian :
Hadith-hadith di atas
menjelaskan kepada kita tentang kewajiban menurut segala perintah seorang
pemimpin yang dipilih di dalam urusan dunia sekalipun dalam keadaan susah atau
senang, benci atau suka terhadap arahan yang diberikan selagi mereka tidak
memerintahkan supaya melakukan maksiat. Jika mereka mengarahkan supaya
melakukan maksiat, tidak ada lagi ketaatan kepada mereka seperti yang
dijelaskan di dalam hadith tersebut.
Baginda SAW juga
memerintahkan kepada kita supaya melakukan ketaatan kepada seorang pemimpin walaupun
mereka berasal daripada keturunan yang rendah, berkulit hitam dan cacat
sebahagian anggotanya. Sebahagian ulama’ mengharuskan seorang hamba menjadi
pemimpin dalam urusan-urusan tertentu. Manakala dalam pemerintahan wilayah,
disyaratkan seseorang yang bebas (bukan hamba) memegang tampuk pemerintahan
tersebut.
Ketaatan di sini
bermaksud selagi mana mereka beriltizam dengan Islam serta mengajak diri dan
masyarakat supaya berpegang kepada al-Quran dan al-Sunnah dalam segenap
lapangan hidup. Jika sekiranya mereka melakukan kemungkaran, hendaklah memberi
nasihat dan teguran kepada mereka dengan cara bijaksana. Sekiranya mereka
mengarahkan sesuatu yang bertentangan dengan ajaran Islam atau melakukan
maksiat, tidak ada lagi kewajiban terhadap makhluq dalam
melakukan maksiat terhadap khaliq.
Pengajaran :
1.
Kepatuhan
terhadap seseorang pemimpin dalam setiap urusan hidup merupakan jaminan
terhadap kesatuan ummah. Manakala penderhakaan terhadap mereka akan membuka
ruang perselisihan dan kerosakan kepada agama dan dunia.
2.
Setiap
Muslim berhak menasihati pemimpin dengan cara bijaksana bersesuaian dengan
kuasa yang ada pada setiap individu.
3.
Kepatuhan
terhadap seorang pemimpin tidak mutlaq sebagaimana ketaatan kepada Allah
dan RasulNya. Ketaatan terhadap pemimpin mempunyai sempadan tertentu selagi
mereka tidak mengarahkan supaya melakukan maksiat terhadap Allah.
[1] Hadith
ini diriwayatkan oleh Imam Muslim di dalam Sahihnya,
Kitab Kepimpinan, Bab Wajib Taat Kepada Pemimpin Dalam Semua Perkara Selain
Maksiat , Hadith
no.3417
[2] Hadith
ini diriwayatkan oleh Imam Muslim di dalam Sahihnya,
Kitab Kepimpinan, Bab Wajib Taat Kepada Pemimpin Dalam Semua Perkara Selain
Maksiat , Hadith
no.3419
[3] Hadith
ini diriwayatkan oleh Imam Muslim di dalam Sahihnya,
Kitab Kepimpinan, Bab Wajib Taat Kepada Pemimpin Dalam Semua Perkara Selain
Maksiat , Hadith
no.3420
[4] Hadith
ini diriwayatkan oleh Imam Muslim di dalam Sahihnya,
Kitab Kepimpinan, Bab Wajib Taat Kepada Pemimpin Dalam Semua Perkara Selain
Maksiat , Hadith
no.3424
No comments:
Post a Comment