حَدَّثَنَا
إِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْحَنْظَلِيُّ أَخْبَرَنَا عِيسَى بْنُ يُونُسَ حَدَّثَنَا
الْأَوْزَاعِيُّ عَنْ يَزِيدَ بْنِ يَزِيدَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ رُزَيْقِ بْنِ حَيَّانَ
عَنْ مُسْلِمِ بْنِ قَرَظَةَ عَنْ عَوْفِ بْنِ مَالِكٍ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ خِيَارُ
أَئِمَّتِكُمْ الَّذِينَ تُحِبُّونَهُمْ وَيُحِبُّونَكُمْ وَيُصَلُّونَ عَلَيْكُمْ
وَتُصَلُّونَ عَلَيْهِمْ وَشِرَارُ أَئِمَّتِكُمْ الَّذِينَ تُبْغِضُونَهُمْ وَيُبْغِضُونَكُمْ
وَتَلْعَنُونَهُمْ وَيَلْعَنُونَكُمْ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَفَلَا نُنَابِذُهُمْ
بِالسَّيْفِ فَقَالَ لَا مَا أَقَامُوا فِيكُمْ الصَّلَاةَ وَإِذَا رَأَيْتُمْ مِنْ
وُلَاتِكُمْ شَيْئًا تَكْرَهُونَهُ فَاكْرَهُوا عَمَلَهُ وَلَا تَنْزِعُوا يَدًا مِنْ
طَاعَةٍ
Maksudnya : Ishaq bin Ibrahim al-Hanzali telah menceritakan kepada kami, cIsa
bin Yunus
telah mengabarkan kepada kami, al-Auzaci telah menceritakan kepada kami daripada Yazid bin Yazid bin Jabir daripada Zuraiq bin Hayyan daripada Muslim bin Qarazah daripada cAuf bin Malik daripada Rasulullah SAW bersabda : “Sebaik-baik pemimpin dalam kalangan kalian
ialah mereka yang mencintai kalian dan kalian mencintai mereka, mereka
mendoakan kalian dan kalian mendoakan mereka. Dan seburuk-buruk pemimpin ialah
mereka yang membenci kalian dan kalian membenci mereka, mereka mengutuk kalian
dan kalian mengutuk mereka”. Baginda
ditanya : “Wahai Rasulullah, adakah
patut kita memerangi mereka?” Baginda
bersabda: “Tidak, selagi mereka
mendirikan solat bersama kalian. Jika kalian melihat dari pemimpin kalian
sesuatu yang tidak baik maka bencilah tindakannya, dan janganlah kalian melepaskan
diri daripada ketaatan kepada mereka.” [1]
Makna Kalimah :
1.
يُصَلُّونَ : Berasal
daripada kalimah صَلّى – يُصَلُّ yang memberi maksud seorang pemimpin yang berdoa kepada rakyatnya.
2.
تُبْغِضُونَهُمْ : Berasal
daripada kalimah بغِض
– يبْغِضُ yang memberi maksud seorang pemimpin yang membenci rakyatnya.
Huraian :
Dua nikmat yang Allah kurniakan kepada umat Islam iaitu nikmat
keamanan dan nikmat kesatuan. Nikmat keamanan dapat dikecapi oleh setiap muslim
dalam erti kata diri, harta serta maruah mereka tidak boleh diceroboh dengan
sewenang-wenangnya tanpa sebarang tujuan kecuali apabila mereka melanggar garis
panduan yang telah ditetapkan di atas mereka seperti berzina, membunuh, murtad
dan sebagainya. Manakala nikmat kesatuan pula dapat dilihat dalam perhubungan
mereka seperti mengutamakan orang lain walaupun diri sendiri sangat berhajat
kepadanya.
Kepimpinan merupakan
suatu amanah dan tanggungjawab yang sangat berat bagi yang memikulnya. Dalam masa
yang sama mereka akan menerima akibat buruk di akhirat kelak apabila tidak
menjalankan tugas yang diamanahkan dengan sebaiknya. Kesalahan dan kesilapan dalam
memerintah menyebabkan seseorang pemerintah memiliki ramai musuh, kegelisahan
di dalam hati sehingga terpaksa memerangi orang yang tidak sependapat
dengannya. Inilah realiti sebuah pemerintahan yang penuh dengan liku-liku
cabaran dan fitnah.
Hadith di atas menjelaskan
kepada kita tentang situasi sesebuah pemerintahan yang disukai dan dibenci oleh
rakyatnya. Pemerintahan yang baik akan melahirkan rakyat yang cinta, setia dan
sentiasa mendoakan antara satu sama lain. Dengan demikian, lahirlah keamanan
dan kesatuan dalam sesebuah negara. Dalam masa yang sama, pergaduhan,
pertelingkahan, kerosakan dan segala masalah yang dihadapi dapat diselesaikan
dengan cara yang terbaik dan sistematik.
Sebaliknya,
kepimpinan yang zalim dan menindas melahirkan rakyat yang benci kepadanya. Para
pemimpin menindas rakyat dan dalam masa yang sama rakyat mencaci serta membenci
pemimpin. Dengan demikian, lahirlah pelbagai kerosakan dan masalah-masalah
hidup yang tidak dapat diselesaikan dengan sebab tiada keberkatan dalam sistem
pemerintahan. Kepincangan dan kerosakan semakin berleluasa sehingga akhirnya
membawa kepada kemerosotan dan kejatuhan sesebuah kerajaan itu sendiri.
Pengajaran :
1.
Kecintaan
pemerintah terhadap rakyat, kesetiaan rakyat terhadap pemerintah serta doa di
antara mereka adalah merupakan salah satu tanda kecintaan dan keredaan Allah
terhadap mereka.
2.
Kebencian
pemerintah terhadap rakyat, kemarahan rakyat terhadap pemerintah merupakan
salah satu tanda kemurkaan Allah terhadap mereka.
[1] Hadith
ini diriwayatkan oleh Imam Muslim di dalam Sahihnya,
Kitab Kepimpinan, Bab Sebaik-baik dab Seburuk-buruk Pemerintah, Hadith
no.3447
No comments:
Post a Comment